accu's

Vragen over accu's, bedrading, satelliet TV, decoders, mobiel internet, etc.

Moderator: moderators

debreborgh
Vaste klant

accu's

Berichtdoor debreborgh op 10 aug 2009, 19:48

probleem opgelost. :mp1:
Laatst bijgewerkt door debreborgh op 23 jan 2010, 13:24, in totaal 1 keer bewerkt.

fendje
Vaste klant

Re: accu's

Berichtdoor fendje op 10 aug 2009, 22:02

Hoi Debreborgh, op onderstaande links vind je er alles over.
en....je hoeft echt niet alles te lezen.

http://www.stroomwinkel.nl/tips+theorie ... accus.html
http://www.stroomwinkel.nl/pdf/boek_altijd_stroom.pdf

Johan :mgl:

Bommes
Site Admin

Berichtdoor Bommes op 10 aug 2009, 22:19

kan zo ook al het antwoord geven semi tractie accus dienen het zelfde opgeladen te worden als normale lood zuur accu's (startaccu's).
Gel accus behoeven een andere laadspanning.
Je kunt ze dus niet zomaar aan de zelfde lader hangen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Techniek, Poi's, Internet onderweg, Navigatie, Accessoires inbouw, Zelfbouw, Vakantie foto's, Camper nieuws enz.

debreborgh
Vaste klant

Berichtdoor debreborgh op 11 aug 2009, 11:14

bedankt voor de tip.en als het agm accu's zijn (wat zijn dit) wat zijn dan de mogelijkheden.met tractie accu's.gr theo

Bommes
Site Admin

Berichtdoor Bommes op 11 aug 2009, 13:10

voorzover ik heb begrepen moeten agm accus het zelfde worden geladen als geld accu's.
Dus ook die kunnen niet zomaar parallel aangesloten worden aan je huidige semi tractie accu's.

Overigens is het nooit verstandig om ongelijke accus samen aan te sluiten.
Accu's moeten van de zelfde capaciteit en productie datum zijn om goed te kunnen samen werken.
Ga je naast een wat oudere accu van bijvoorbeeld 100 amp/u een nieuwe zetten van 130 amp/u gaan ze elkaar beinvloeden.
De nieuwe accu zal de oude gaan opladen.
En tijdens het opladen zal de nieuwe niet geheel vol geladen worden.
Met als gevolg dat je nieuqwe accu zich binnen de kortste keren gaat gedragen als die oude.
Dat komt van beide dus de levensduur niet ten goede.

Het is eigenlijk heel simpel.
- Bij meer dan 1 huishoud accu altijd 2 de zelfde van de zelfde productie datum plaatsen.
- Geen gel of agm accu's aansluiten op een lader die bedoeld is voor normale lood zuur accu's / of semi tractie accu's.
- Sommige laders zijn omschakelabaar en kunen dus na het verzetten van een schakelaartje of een aantal dip-switches wel gel of agm accu's laden.
- Zet parallel geschakelde accu's altijd voldoende dicht bij elkaar en sluit ze middels voldoende dikke kabels aan.
- Zorg bij normale start accu's of semi tractie accu's altijd voor een ontluchting naar buiten.

en als laatste:
alles wat je aansluit dus ook de lader moet op de juiste manier afgezekerd worden..!!!
Greetzzzz, Marius
Techniek, Poi's, Internet onderweg, Navigatie, Accessoires inbouw, Zelfbouw, Vakantie foto's, Camper nieuws enz.

debreborgh
Vaste klant

Berichtdoor debreborgh op 12 aug 2009, 14:14

super bedankt voor de gegevens maar nu nog een vraag.ik heb er denk ik 3 gel accu's van 180 amp in mijn concorde en die zijn plus minus 20 maanden oud ze zijn gemaakt in opdracht van concorde.ik heb ze doorlaten meten bij een accu handelaar die zet er een meter op en wacht 10 tellen als dan blijkt dat het voltache het zelfde blijft dan zijn ze goed.dit betwijfel ik is er geen andere manier van testen(ALS IK DE AIRCO AAN ZET 4 AMP DAN HEB IK NA 7 UUR GEEN STROOM MEER) de garantie steld niks voor de klant gebruikt de accu's altijd verkeerd (niet op tijd of te laat geladen)bedankt voor de reactie ik wacht nog even af.gr theo

ronmekel
Vaste klant

Berichtdoor ronmekel op 12 aug 2009, 17:56

debreborgh schreef:super bedankt voor de gegevens maar nu nog een vraag.ik heb er denk ik 3 gel accu's van 180 amp in mijn concorde en die zijn plus minus 20 maanden oud ze zijn gemaakt in opdracht van concorde.ik heb ze doorlaten meten bij een accu handelaar die zet er een meter op en wacht 10 tellen als dan blijkt dat het voltache het zelfde blijft dan zijn ze goed.dit betwijfel ik is er geen andere manier van testen(ALS IK DE AIRCO AAN ZET 4 AMP DAN HEB IK NA 7 UUR GEEN STROOM MEER) de garantie steld niks voor de klant gebruikt de accu's altijd verkeerd (niet op tijd of te laat geladen)bedankt voor de reactie ik wacht nog even af.gr theo

Die 4 ampere is dan wel aan de kant van de omvormer, je gaat me toch niet vertellen dat de airco 12*4=48 watt opneemt?
4*220=880 watt lijkt meer aannemelijk.
Dat zou dan 880/12=73.3 ampere zijn.
Dat maal 7 uur is ongeveer 500 ampere, er lijkt niks mis met de accu trein in dat geval.
Wel de feiten juist houden.
Groet,
Ron

Bommes
Site Admin

Berichtdoor Bommes op 12 aug 2009, 19:07

inderdaad zal die airco 230 volt zijn en dan 4 amp gebruiken.
Als je dat uit een omvormer haalt is dat behoorlijk wat meer..zoals rommelke reeds beschreven heeft.

E is trouwens geen andere test mogelijk voor accu's.
Wel als kan tekening er bij:
Die test is ontwikkeld om start accu's te testen, er word een start stroom gesimuleerd door het test kastje waar na inderdaad de spanning weer gemeten wordt na de test. die mag niet te ver ingezakt zijn.
Een huishoud accu is niet bedoeld om in een korte tijd een grote stroom af te geven en het is dus geen realistische test voor huishoud accu's.
Zeker niet voor gel accu's.
Greetzzzz, Marius

debreborgh
Vaste klant

Berichtdoor debreborgh op 19 aug 2009, 09:56

ik vond dit alles zeer interesand en heb er veel van geleerd,onderandere dat 4 amp 12 vold heel anders is als 4 amp 220 vold.en dat de efoy niet veel voorsteld.
ik heb nu 3 tractie accu.s van 230 ampere er in gezet.kijken hoe het nu gaat met de volgende rit.de garantie op de concorde accu's steld niks voor.alleen praten en niks doen.ik wilde niet langer wachten.mijn ervaring met de gel accu's is prijs kwaliteid zeer slecht .als we koffie of thee zetten op 220 volt via de omvormer dan heb je in een korte tijd veel spanning nodig dit is voor de gel accu.s niet goed. volgens mij dus geen gel accu's. gr theo en bedankt voor de reactie's .

chef19
Cafe-verkenner

Berichtdoor chef19 op 25 aug 2009, 17:51

ben een nieuwe camperaar bezit een renault traffic die ik stroomtechenisch wil verbeteren .
van mn start accu loopt er een draad naar de ingang van mn relais dan gaat er een stroom draad naar een zekeringkast
en daar lopen dan draden voor mn ijskast/binnenverlichting/en waterpomp.
mar de pluspool van mn huishoudaccu is ook met de zekeringkast verbonden ,maar volgens mij word de huishoudaccu niet opgeladen
ik heb maar 2 dagen stroom gehad op mn ijskast toen was mn accu leeg .
moet zeggen heb deze camper pas ,mn eerste vacantie naar spanje.
ben een leek op elektra maar met schema,s kom ik er wel uit.
bij voor baat dank.

Volgende

Keer terug naar elektra & elektronica