'chemisch' toilet?

Voor al je opmerkingen, tips, meningen, ervaringen en andere camperzaken.
Heb je al eens gezocht op camperleven.nl?

Moderator: moderators

la vie en rose
Vaste klant

'chemisch' toilet?

Berichtdoor la vie en rose op 25 mei 2004, 19:13

Ik ben nieuw in de camperwereld en zag de discussie over het schoon/vuil zijn van een chemisch toilet. Hoe werkt echter biotex of andere middelen die aangegeven worden. Hoe lang houdt dat de boel schoon, zowel voor de bacterien als voor de neus? En kun je dat dan ook werkelijk overal legen? Overigens leeg ik nu de casette ook in de wc met kem bio.
Wie o wie maakt mij wijzer?
La vie en rose

BaMi
Vaste klant

Berichtdoor BaMi op 25 mei 2004, 20:27

Naar wat ik begrepen heb (maar ik ben net als jij ook nieuw in de camperwereld) mag een chemisch toilet wel geleegd worden in een normale wc. Dat water wordt immers nog gereinigd voordat het op het oppervlaktewater komt.
Gewoon de straatriolen niet: Die lozen gelijk op het oppervlaktewater.

Wat het fris blijven kan ik geen antwoord op geven.

hans@kemdirect.com

Hoe lang? (dit keer géén chinees)

Berichtdoor hans@kemdirect.com op 26 mei 2004, 13:53

Hoe lang een mobiel toilet meegaat voor hij gaat ruiken hangt vooral af van de hoeveelheid fecaliën (poep). Omdat poep langzaam uit elkaar valt "verbruikt" dit feitelijk toiletadditief. Uiteraard gaat het nog sneller als het warm is.
Een volledig benut (grote en kleine boodschappen) toilet gaat met een goed product minimaal 3-4 dagen mee. Bij alleen plasjes of bij koel weer dus langer. Je kan dan ook de dosering aanpassen b.v. halveren.

Biotex bevat oa. bicarbonaat, zeep, parfum en enzymen (ik heb bij de fabrikant gewerkt :) ). Als je het toilet alleen voor plasjes gebruikt zal het best een tijdje redelijk fris blijven maar na verloop van tijd zelfs nog sterker gaan ruiken dan zonder enig middel. De enzymen stimuleren namelijk de afbraak en de bacteriën waardoor sneller een zuurstof tekort (=stank) optreed. Biotex is meer belastend voor het milieu dan toiletadditief en is niet bedoeld voor gebruik in het mobiele toilet zodat op de lange duur schade kan ontstaan. Met name de styreen (plastic) onderdelen aan de binnenzijde van een toilet zijn gevoelig voor bepaalde zepen. Uiteraard zitten deze niet in toiletadditieven omdat die wel bedoeld zijn voor gebruik in het toilet.

Voor mensen die géén additief willen gebruiken adviseer ik water. Gewoon de tank half vol water zetten en elke dag even leegmaken. In water zit voldoende zuurstof om het een dag stankvrij te houden.

Keer terug naar algemeen