Welke gasfles

Alle vragen en opmerkingen rondom gasinstallaties, zowel butaan, propaan als LPG. Kennis over o.a. dampgasinstallaties: www.abgcampertechniek.nl

Moderator: moderators

newbie
Cafe-verkenner

Welke gasfles

Berichtdoor newbie op 27 okt 2006, 16:42

Op dit moment gebruik ik de BP gaslight flessen die ik bij mijn camper heb "gekregen". Best leuke dingen alleen hebben ze het nadeel dat ze niet hervulbaar zijn en ook nog eens erg slecht verkrijgbaar (zeker buiten Nederland). Daarnaast zijn ze net te hoog waardoor ik maar een enkele 10kg fles kwijt kan.
Omdat ik het geen prettig gevoel vindt om met een halfvolle fles op pad te gaan of steeds een halve fles om te ruilen ben ik gaan zoeken naar alternatieven.

Ik ben er inmiddels achtergekomen dat de klassieke stalen 10 kg flessen ook ruilsystemen zijn. De alternatieve kunststof fles (Composit Praha oid) heeft dezelfde afmeting als de BP fles en is daarmee ook geen voorkeursoplossing.

Ik vraag me dus af, wat voor systeem gebruiken jullie?

Groeten,

Dimitri

Bommes
Site Admin

Berichtdoor Bommes op 27 okt 2006, 17:33

dimitri ik zie nu pas dat je in Eindhoven woont..

tussen Eindhoven en Geldrop zit een gas vul station waar ik altijd heen ga, die vullen volgens mij alles bij.
Zelfs camping gas flesjes (dat mag wel niet maar ik weet uit mijn scouting tijd dat wij die daar lieten bijvullen).

Ik zelf gebruik de 10 kg variant. de groene flessen.
Om te wisselen en te vullen in Duitsland en dus bij dat gas vul station in veldhoven.

deze dus:
contact info:
Graauw P J de
De Run 4228
5503LL Veldhoven
Tel: 040 2533328
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Techniek, Poi's, Internet onderweg, Navigatie, Accessoires inbouw, Zelfbouw, Vakantie foto's, Camper nieuws enz.

kees2
EREGAST

Berichtdoor kees2 op 27 okt 2006, 19:22

ik gebruik een LPG tank fles (met buiten vuller )

kun je bij elk LPG station tanken. :wink:
er zit standaard een tankmeter op, die kun je ook elektrisch maken, kun hem binnen aflezen.

oké kost wat meer maar het gemak wil ook wat. :wink:

http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... /index.htm

Neet
EREGAST

Berichtdoor Neet op 27 okt 2006, 20:17

Lijkt me geweldig maar is veel te duur. Slaat nergens op die prijs.
Komt bij dat ik het er nooit uit zal halen zolang ik werk. 2 a 3 van die 5kg flessen.
Nu ik er over denk, hoe moet dat nou eigenlijk in de stalling als je je gasflessen moet verwijderen (veiligheidsvfoorschriften) en je zit met een volle lpg tank?

Gr. Neet

kees2
EREGAST

Berichtdoor kees2 op 27 okt 2006, 22:52

Neet schreef:Lijkt me geweldig maar is veel te duur. Slaat nergens op die prijs.
Komt bij dat ik het er nooit uit zal halen zolang ik werk. 2 a 3 van die 5kg flessen.
Nu ik er over denk, hoe moet dat nou eigenlijk in de stalling als je je gasflessen moet verwijderen (veiligheidsvfoorschriften) en je zit met een volle lpg tank?

Gr. Neet

wat betreft de prijs,
er zit een overdrukventiel op de fles, bijbrand is de kans op ontploffen veel kleiner door dat de fles zijn druk zal afblazen.
een 80% vulling zit er ook op zodat je de fles niet te vol kunt vullen,
en een tankmeter, koop die maar eens los :wink: :D
dan valt de prijs ook wel weer mee,
meer veiligheid en meer comfort, onderweg gewoon bij een tankstation even bijvullen,
dat mag toch ook iets kosten. :wink: :D

en inderdaad met 3x 5 kilo flessen verdien je het nooit terug terug.( kun je geen 11KG kwijt ? )
als ik weg ga heb ik meestal al meer bij mij, 1x 11kg LPG en een 11Kg propaan (res fles) gekoppelt met een duo matic,

voor de stalling, dan kun je hem er gewoon uit halen, evt slang van buitenvuller los maken en net zo opslaan als een gasfles.

ik zelf gebruikte normaal 4 tot 6 11Kg flessen per jaar, gebruik de camper wel het hele jaar.

bij ons in de buurt ( 500m )kan gewone (lege)gasflessen makkelijk en dicht bij omruilen,
maar ze vragen met een staale gezicht wel € 35.- :shock:

ik heb ook geen zin om er en hoop tijd in te steken om een goedkoper adres te zoeken, ( gemakzucht :oops: )
en met die flessen te lopen slepen,
nu tank ik hem gewoon vol. :wink: :D :D

Carljr
Cafe-verkenner

er is nu ook een 8 kilo kunststofgasfles die is lager !

Berichtdoor Carljr op 18 jul 2009, 19:06

Er is een site waar ze nu ook kunststofgasfles aanbieden geschikt voor 8 kilo propaan.
deze is zeker veel lager en ze schrijven er bij dat deze wel past in campers !!!
deze fles is vrij na vul baar bij vul stations in binnen en buiten land net zo als kleine stalen kampeer flessen.
gevonden op http://www.kunststofgasfles.nl
groet carl

piaggio25
Cafe-verkenner

Re: Welke gasfles

Berichtdoor piaggio25 op 10 jul 2010, 16:57

Die BP gaslight flessen vul ik gewoon zelf bij benzinepomp met een vulnippel van marktplaats, gaat prima en aan de buitenkant kun je ook nog zien hoe vol die al zit tijdens het vullen aan de pomp, kun je hem ook niet te vol doen!!!

Hagasan
Stamgast

Re: Welke gasfles

Berichtdoor Hagasan op 17 aug 2010, 10:39

Wij hebben twee LPG flessen Aluminium met buiten vul opening, dus gewoon aan de pomp tanken in heel europa
Wij zijn geen camperraars, wij zijn mensen met een camper ;-)

Keer terug naar van gasfles tot gasverbruiker