truma kachel met LPG regelmatig uit

Alle vragen en opmerkingen rondom gasinstallaties, zowel butaan, propaan als LPG. Kennis over o.a. dampgasinstallaties: www.abgcampertechniek.nl

Moderator: moderators

Hymermofiel
Stamgast

Re: truma kachel met LPG regelmatig uit

Berichtdoor Hymermofiel op 22 okt 2010, 10:30

Het mengsel dat LPG is, propaan en butaan ontsteekt minder makkelijk t.o.v. zuiver butaan.
Als dit probleem zich voordoet dan lijkt het inderdaad net of er onvoldoende lucht, zuurstof bijkomt voor een goede ontsteking.
Je hoort een plof en dan brandt hij of het duurt nog een hele serie plofjes omdat hij zichzelf daarmee uitblaast. In het ergste geval gaat de boel in storing.

Je ontsteker goed recht boven de gas-uitstroomopening (brander) plaatsen is dan de oplossing.

Ik had hetzelfde probleem met de Truma boiler en Dometic koelkast. Beiden perfect op butaan maar op lpg steeds ploffen, in storing, etc. Zo´n lpg filter ertussen, geen effect. Nieuwe gasdrukregelaar, geen effect, maar op zuiver butaan weer prachtig :bang: . De boel uit elkaar gehaald en in de garage opgesteld en toen zag ik wat er gebeurde. De vlam ontsteekt anders op LPG, hiervoor stond bij zowel de koelkast als de boiler de ontsteker te ver van de uitstroom van het gas. Het gas hoopte zich op tot het met een behoorlijke steekvlam (plof) ontstak. Soms ging het goed, bleef het aan maar ook regelmatig nix en de boel in storing. Dus ontstekers zo geplaatst dat deze recht boven de uitstroomopening (brander) vonkt en voila, als een zonnetje! Bij de boiler was dit makkelijker dan de koelkast. Die laatste moest een aarde hebben niet de ver van de bougiepunt. Dus wat moeten aanpassen zodat dit zo is, maar als je aan de slag gaat wijst dit zichzelf wel. Het is geen hogere wiskunde oid.

Voor mij zijn alle problemen nu over en ontsteekt de boel als een zonnetje na een tikje of 2 a 3. :mklap:

Vorige

Keer terug naar van gasfles tot gasverbruiker