overgaan op lpg

Alle vragen en opmerkingen rondom gasinstallaties, zowel butaan, propaan als LPG. Kennis over o.a. dampgasinstallaties: www.abgcampertechniek.nl

Moderator: moderators

camper64
Vaste klant

overgaan op lpg

Berichtdoor camper64 op 24 sep 2011, 17:00

hoi ,zit te denken om over te gaan op lpg,maar krijg ik dan geen problemen met mijn ijskast bj 91,boiler bj 2011, gasfornuis bj 2011 en kachel bj 91? :camper1:

Hymermofiel
Stamgast

Re: overgaan op lpg

Berichtdoor Hymermofiel op 25 sep 2011, 20:03

Nee hoor. Gaat uitstekend.
Wij doen het al jaren naar grote tevredenheid

brandweermille
Vaste klant

Berichtdoor brandweermille op 09 jan 2012, 22:03

Nou, daar zit ik ook aan te denken. Mijn huidige 15,7 kg flessen(2) eruit en een LPG fles( zelfde maat) ervoor terug. Maar mijn vraag is eigenlijk, kan ik deze op de zelfde plaats terugzetten en een buitenaansluiting maken, zodat ik gewoon bij de pomp kan tanken zonder eventueel "gezeur"? Zijn er mede camperaars die dit al hebben? Indien met foto?

Ik ben benieuwd!

René
Gaat niet bestaat niet, proberen schept karakter en karakter siert de mens en als je je met niemand vergelijkt, word je wie je bent!

Franskia
Stamgast

Berichtdoor Franskia op 09 jan 2012, 22:10

In onze camper (1991) gebruiken we al jaren zonder probleem lpg. Ook het tanken ervan heeft tot op heden geen probleem gegeven.
Hoewel het financiëel gezien niet altijd aantrekkelijk is over te schakelen op lpg, heeft lpg v.w.b. het gebruiksgemak veel voordelen. Enkel in de winter kun je voor problemen komen te staan (bevriezen van het butaangas gedeelte in de tank/leiding).
Het omwisselen van de flessen en maken van een buitenaansluiting is geen enkel probleem. Een probleem zou je camperstalling kunnen zijn. Als er geen flessen aanwezig mogen zijn in de camper, dien je de aansluiting zo te maken dat de flessen losgekoppeld kunnen worden.
:mgl:
Woningrenovatie en camper(en) zijn prima te combineren.
Frankia op Peugeot j5 (1992)

brandweermille
Vaste klant

Berichtdoor brandweermille op 09 jan 2012, 22:15

Franskia schreef:In onze camper (1991) gebruiken we al jaren zonder probleem lpg. Ook het tanken ervan heeft tot op heden geen probleem gegeven. Hoewel het financiëel gezien niet altijd aantrekkelijk is over te schakelen op lpg, heeft lpg v.w.b. het gebruiksgemak veel voordelen. Enkel in de winter kun je voor problemen komen te staan (bevriezen van het butaangas gedeelte in de tank/leiding).
:mgl:

Ik ben het gezeul en geruil met de flessen een beetje zat, ik heb er twee waar ik niets meer mee kan en LPG is een keer investeren voor een fles en daarna alleen nog maar bij vullen. Met de winter heb ik geen last, ze staan geïsoleerd, maar bedankt voor de tip!
Gaat niet bestaat niet, proberen schept karakter en karakter siert de mens en als je je met niemand vergelijkt, word je wie je bent!

Franskia
Stamgast

Berichtdoor Franskia op 09 jan 2012, 22:23

Lees ook eens dit artikel [url][http://www.kampeerinfo.nl/nieuws/0-0-72/lpg_autogas_in_caravan_of_camper_legaal_of_niet_legaal.html/url]
Woningrenovatie en camper(en) zijn prima te combineren.
Frankia op Peugeot j5 (1992)

brandweermille
Vaste klant

Berichtdoor brandweermille op 09 jan 2012, 22:29

Ja, dit is een bekende, die kom ik overal tegen als ik iets zoek over LPG.

Ronk
Cafe-verkenner

Berichtdoor Ronk op 31 jan 2012, 21:51

Met LPG dat is de afkorting van Liquit Propaan Gas kan je s'winters dus geen probleem krijgen want propaan gas bevriest niet, Butaan wel wat ze bij een gasvulstation vaak in de flessen doen.
Ik heb verleden week mijn nieuwe groene LPG gasdamp fles ontvangen en bij een benzinestation gevuld, aangesloten en ook nu bij -4 graden werkt alles prima.

vmax
Vaste klant

Berichtdoor vmax op 01 feb 2012, 08:09

Ronk schreef:Met LPG dat is de afkorting van Liquit Propaan Gas kan je s'winters dus geen probleem krijgen want propaan gas bevriest niet, Butaan wel wat ze bij een gasvulstation vaak in de flessen doen.
Ik heb verleden week mijn nieuwe groene LPG gasdamp fles ontvangen en bij een benzinestation gevuld, aangesloten en ook nu bij -4 graden werkt alles prima.

ga jij eens kijken waar lpg uit bestaat, dan zie je dat het een mengsel van butaan en propaan is, dus het butaan gedeelte bevriest dus wel en je verstookt alleen de propaan en omdat jij geen last hebt heeft een ander het ook niet ?? jouw gaskast kan verwarmd zijn oid.
dus waar het op neer komt, van lpg bevriest het butaan gedeelte en propaan niet
vr. gr. Vmax

fiat Ducato 2.5TDI maxi frankia I690

Ronk
Cafe-verkenner

Berichtdoor Ronk op 01 feb 2012, 14:46

V-max dat klopt als ik er geen probleem mee hebt heeft niemand dat, want jij maakt n.l. een denkfout.

Butaan en propaan wordt onder hoge druk vloeibaar, die vloeistoffen mengen zich en het percentage butaan / propaan is zo gekozen dat het mengsel niet bevriest dus dat je bevroren butaan in je tank blijft zitten kan helemaal niet.
Bij strengen winters onder de -10 graden celcius is het percentage 10% meer propaan n.l 30% butaan 70% propaan.
Dus wees niet te voorbarig met een snerende opmerking want ik dacht dat we dit forum hadden om elkaar te helpen en niet om elkaar af te z???? met ongefundeerde kritiek.

Volgende

Keer terug naar van gasfles tot gasverbruiker