groene gasfles

Alle vragen en opmerkingen rondom gasinstallaties, zowel butaan, propaan als LPG. Kennis over o.a. dampgasinstallaties: www.abgcampertechniek.nl

Moderator: moderators

camper64
Vaste klant

groene gasfles

Berichtdoor camper64 op 03 apr 2012, 17:29

hoi camperaars

vraagje weet iemand of je de groene gasfles propaan/butaan kan en mag vullen met lpg,de vulnippel zie
je toch overal aangeboden

Bommes
Site Admin

Re: groene gasfles

Berichtdoor Bommes op 04 apr 2012, 17:46

in een normale gas fles zit geen 80% vul beveiliging.
Dat wil dus zeggen dat je hem helemaal vol kunt tanken.
Klinkt leuk maar als je dat doet bij 10 graden buiten temperatuur en vervolgens naar zuid spanje rijd en het is daar 40 graden dan zit je fles dicht tegen het uit elkaar klappen aan door de druk verhoging.
Een officieel gas vul station vult altijd door te wegen, er kan x kilo gas in een model fles en daar wordt hij op gewogen en gevuld.

Of het mag, ik kan zo ff geen wet aan wijzen die zegt dat het niet mag.
Of het veilig is, nee tenzij je gaat vullen op gewicht.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Techniek, Poi's, Internet onderweg, Navigatie, Accessoires inbouw, Zelfbouw, Vakantie foto's, Camper nieuws enz.

camper64
Vaste klant

Berichtdoor camper64 op 04 apr 2012, 22:46

oke bommes ,ja vindt ik ook een eng idee,dus eigelijk een echte lpg tank er in bouwen ,dan kan je gwoon lpg tanken.
alvast bedankt voor je antwoord.

Franskia
Stamgast

Berichtdoor Franskia op 05 apr 2012, 11:15

In Nederland gelden de regels voor afleveren van lpg bij lpg-stations:

8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:

a. brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;
b. speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;
c. aan het reservoir van de LPG-tankwagen, wanneer de installatie wordt leeggehaald.

Bron: Besluit LPG-tankstations milieubeheer (Geldend op 05-04-2012)

Dus officiëel kun je je tank in Nederland niet laten vullen als je LPG niet als brandstof gebruikt.
Woningrenovatie en camper(en) zijn prima te combineren.
Frankia op Peugeot j5 (1992)

Bommes
Site Admin

Berichtdoor Bommes op 06 apr 2012, 15:35

Of ik moet me heel sterk vergissen maar volgens mij is die regel dus veranderd.
Dat was voorheen waar, maar naar ik meen is juist die accijns wet veranderd, meer de regels voor tank stations nog niet.
Je mag dus volgens de belastingdienst wel lpg gebruiken voor andere dan aandrijf doelen maar je mag het volgens weet ik veel welke wet niet halen bij een tank station.. :bang:
Greetzzzz, Marius
Techniek, Poi's, Internet onderweg, Navigatie, Accessoires inbouw, Zelfbouw, Vakantie foto's, Camper nieuws enz.

Franskia
Stamgast

Berichtdoor Franskia op 06 apr 2012, 18:18

Voor de duidelijkheid:
LPG mag je gebruiken voor koken, verwarmen en als motorbrandstof. Voorheen mocht je het alleen als motorbrandstof gebruiken (i.v.m. belasting).
Het is alleen nu zo dat een tankstation in Nederland je geen LPG mag verkopen als je het niet als motorbrandstof gebruikt.
Dit staat in het Besluit LPG-tankstations milieubeheer .
Woningrenovatie en camper(en) zijn prima te combineren.
Frankia op Peugeot j5 (1992)

Bommes
Site Admin

Berichtdoor Bommes op 06 apr 2012, 23:13

Das wat ik zei.. :winkie:
Greetzzzz, Marius

Keer terug naar van gasfles tot gasverbruiker