Butaan/propaan gasstel brandt niet goed op LPG

Alle vragen en opmerkingen rondom gasinstallaties, zowel butaan, propaan als LPG. Kennis over o.a. dampgasinstallaties: www.abgcampertechniek.nl

Moderator: moderators

Janna
Cafe-verkenner

Butaan/propaan gasstel brandt niet goed op LPG

Berichtdoor Janna op 26 apr 2012, 18:50

Beste mensen,

Wij hebben voor in de camper een gasstel gekocht zoals in een normale keuken wordt geinstalleerd.
De leverancier verzekerde ons dat, -na het vervangen van de aardgas-verstuivers door butaan/propaan verstuivers-, dit gasstel prima zou werken op LPG, immers, dat is een seizoensafhankelijk mengsel van butaan en propaan. Maarrrr.... nou leveren de branders bij volgas een enorme gele vlam. Teruggedraaid naar klein gas is alles normaal. De leverancier "weet het even niet meer" :???:

Is iemand hier in staat mij uit te leggen wat hier misgaat? De LPG tank is conform voorschrift met de uitgang op "3 uur" gemonteerd, dus er kan geen vloeibaar gas uitkomen. Dat kan ik trouwens ook zien als ik eventjes de kraan voor de kachelleiding (nog niet aangesloten) open zet, puur gas, geen sputterende druppeltjes.
Er zit een 30mBar drukregelaar tussen. De koelkast werkt prima. Ik heb heb wel een LPG filter alleen voor de koelkast gemonteerd. Die zou ik ook VOOR de verdeelkraan kunnen zetten. Ik heb iets gelezen over een paraffine toevoeging die dit zou kunnen verklaren maar ik weet niet of dat een bakerpraatje is.

Alle advies is welkom!
Dank voor je tijd,
Janna.

Ley007
Cafe-verkenner

Re: Butaan/propaan gasstel brandt niet goed op LPG

Berichtdoor Ley007 op 27 apr 2012, 22:54

Schijnt toch vervuiling te zijn Janna
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=548421

Janna
Cafe-verkenner

Berichtdoor Janna op 28 apr 2012, 20:52

Ley007 schreef:Schijnt toch vervuiling te zijn Janna
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=548421

Dank voor je reactie.
Lijkt me stug dat vervuiling de oorzaak zou zijn. Het gasstel is splinternieuw, ook de gastank, de regelaar, alles is nieuw.
Montage is heel zorgvuldig gedaan, gasleiding gesneden ipv gezaagd, etc...

Groet, Len.

Franskia
Stamgast

Berichtdoor Franskia op 29 apr 2012, 13:15

Een gele vlam duid op een onvolledige verbranding. Het gas/lucht mengsel is niet goed. Je schrijft dat bij een lage stand de vlam wel blauw kleurt. Het lijkt er in dit geval op dat er te weinig gas is voor een volledige verbranding, dus teveel lucht. Oorzaak kan o.a. zijn te dunne leidingen voor het toestel of een defecte drukregelaar of drukregelaar met te weinig capaciteit.

:mgl:
Woningrenovatie en camper(en) zijn prima te combineren.
Frankia op Peugeot j5 (1992)

Wim L
Cafe-verkenner

Berichtdoor Wim L op 29 apr 2012, 14:52

Franskia schreef:Een gele vlam duid op een onvolledige verbranding. Het gas/lucht mengsel is niet goed. Je schrijft dat bij een lage stand de vlam wel blauw kleurt. Het lijkt er in dit geval op dat er te weinig gas is voor een volledige verbranding, dus teveel lucht. Oorzaak kan o.a. zijn te dunne leidingen voor het toestel of een defecte drukregelaar of drukregelaar met te weinig capaciteit.

:mgl:

Sorry maar lijkt mij eerder tekort aan zuurstof (onvolledige verbranding ontstaat niet door tekort aan gas maar eerder door tekort aan zuurstof c.q. lucht) misschien onderkant kookplaat te veel afgesloten lucht wordt dmv venturie van onderaf aangevoerd.
Dat bij lage stand de vlam wel normaal is bevestigd dit vermoeden.

Gr. Wim uut Kamperveen

Janna
Cafe-verkenner

Berichtdoor Janna op 01 mei 2012, 13:43

Wim L schreef:(...) door tekort aan zuurstof c.q. lucht) misschien onderkant kookplaat te veel afgesloten lucht wordt dmv venturie van onderaf aangevoerd.
Dat bij lage stand de vlam wel normaal is bevestigd dit vermoeden.
Gr. Wim uut Kamperveen

Ha Wim,
Ik heb op camperforum.nl ook te horen gekregen dat zuurstofgebrek hier het punt is.
Het vreemde is dat de plaat volledig open is gemonteerd, alleen de hoekklemmen zijn aangedraaid.
Verder geen omkasting of afsluiting. Lucht kan van alle kanten toestromen.
Vervuiling kan het ook niet zijn, alles is splinternieuw.

Ik ga nu maar eens opnieuw propaan/butaan verstuivers laten opsturen.
Ik zag in de documentatie dat er 3 verschillende verstuivers voor dit model bestaan.
Ik heb er tot nu toe 2 gehad. Ik hoop het...

Maar ik begrijp dat paraffine toevoeging in het LPG mengsel een bakerpraatje is en dat het geen zin heeft om m'n LPG filter te verplaatsen naar een plek voor de verdeelkraan en niet meer alleen voor de koelkast maar ook in te zetten voor het gasstel. Zie jij dat ook zo?

In ieder geval: iedereen bedankt voor de reacties. :mbloem:

Groet, Janna en Len.

Keer terug naar van gasfles tot gasverbruiker