gaskranen gaan steeds stuk

Alle vragen en opmerkingen rondom gasinstallaties, zowel butaan, propaan als LPG. Kennis over o.a. dampgasinstallaties: www.abgcampertechniek.nl

Moderator: moderators

Wieger
Cafe-verkenner

gaskranen gaan steeds stuk

Berichtdoor Wieger op 13 jul 2012, 11:31

een bizar probleem?
in mijn kampeerbus heb ik een 2 pits kookplaat van het merk Can. daar zijn al voor de derde keer nieuwe gaskranen ingezet. Het lijkt steeds alsof de thermokoppels stuk gaan, maar het zijn de kranen.
Het verschijnsel is als volgt: bij het aansteken van een pit hou je de knop een aantal seconden ingedrukt totdat de gaskraan het seintje van de thermokoppel (warm) begrepen heeft en de kraan open blijft staan, als je de knop loslaat blijft de pit branden. Na een aantal keren koken werkt dit niet meer, de gaskraan gaat dicht als je de knop loslaat, hoelang je hem ook eerst ingedrukt houdt en de pit gaat uit. Je denkt dan eerst dat het thermokoppel defect is, maar het is de kraan. We koken dus met steeds de knop ingedrukt houden.

En dit is dus al drie keer gebeurd, drie keer zijn de kranen (2 stuks) vervangen en drie keer zijn de kranen defect geraakt. Wie kent dit verschijnsel en weet een oplossing.

Wil van Hulst
Stamgast

Re: gaskranen gaan steeds stuk

Berichtdoor Wil van Hulst op 16 jul 2012, 17:07

Zoals je het beschrijft lijkt het mij toch de thermokoppeling, heb je deze al vervangen ?
Komt goed !!
Wil van Hulst

Keer terug naar van gasfles tot gasverbruiker